![](http://binary.f1zona.hu/image.aspx?id=c8311fe7-672a-44d5-8ed4-2d939bf7c9fa&view=8F89A26A-E5B6-4DD2-A6AB-7A8B966C5299)
Scuderia Ferrari
Elnk: Luca di Montezemolo Sportigazgat: Jean Todt Technikai igazgat: Ross Brawn Vezet tervez: Rory Byrne Motorfejlesztsi fmrnk: Paolo Martinelli Csapatmenedzser: Stefano Domenicali
Versenyzk: Michael Schumacher Felipe Massa
Tesztpiltk: Luca Badoer Marc Gen
A Maranelloban szkel Ferrari istll az autosport s a szguld cirkusz leghresebb csapata. A skarltvrs grda a kilencvenes vekig a legeredmnyesebbnek mondhattk magukat, m ekkor a nagy vetlytrs, a McLaren gyzelmek tern utolrte ket. Az 1999-es szezon a Ferrarinak sikerlt jobban, gy a Ross Brawn-Jean Todt-Michael Schumacher triumvirtus veznyletvel ismt a maranelloiak vettk t a vezetst a konstruktrk rkranglistjn.
Enzo Ferrari alakulata mr a hbor eltti idkben is rszt vett a fontosabb versenyeken, de a vilgbajnoksgok 1950-es kezdete utn alaposan megersdtek. Az els vilgbajnoki szezon nem volt tlzottan eredmnyes szmukra. 1951-ben Ascari az utols futamon vesztette el a Juan Manuel Fangioval ellen a vilgbajnoki cmrt folytatott harcot. A szvetsg ksbb 2000 kbcentimterben hatrozta meg a motorok hengerrtartalmt, a szablyvltozshoz pedig a Ferrari alkalmazkodott a legjobban. Ascari 1952-ben s 1953-ban is dominlt, ksbb viszont a 2500 kbcentimteres szably bevezetst kveten alulmaradt a Lancia csapattal szemben. 1955-ben Fangio a D50-es modellel hrom alkalommal gyztt, ami elg volt ahhoz, hogy megszerezze negyedik vilgbajnoki titulust. A legends argentin pilta 1957-re a Maseratihoz szerzdtt, s ezt igencsak megsnylette az olasz istll, hisz nlkle kptelenek voltak futamgyzelmet aratni.
A kvetkez vben az Enzo Ferrari fia utn Dino nvre keresztelt Tipo 146-os modellel visszatrtek az lvonalba. Mindenki arra szmtott, hogy Stirling Moss lesz a vilgbajnok, Mike Hawthorn s a Ferrari azonban rcfolt erre az idnyzrn, s elhappoltk a titulust. A kvetkez kt vben a Cooper istll dominlt a Formula 1-ben. 1961-ben vette kezdett a maranelloiak jabb sikerszrija, a msfl literes, cpaorr Tipo 156-ossal. Hazai versenykn, az Olasz Nagydjon komoly tragdia rte a csapatot, hisz versenyzjk, Wolfgang von Trips hallos balesetet szenvedett. Msik versenyzjk, Phil Hill viszont gyzni tudott s a vilgbajnoki cmet is megszerezte a csapatnak.
A Ferrari-bajnokok sorban John Surtees volt a kvetkez, aki 1964-ben lett vilgbajnok. Mindmig az egyetlen olyan pilta, aki ktkerken s ngykerken is kpes volt a cscsra jutni. A hromliteres motorok 1966-os bevezetse utn a Ferrari ismt hullmvlgybe kerlt. Az olaszok rendre alulmaradtak a Cosworth Racing fantasztikusan sikerlt DFV erforrsaival szemben, melyek 1967-ben tntek fel a Formula 1-ben. A skarltvrsk nyolc ven keresztl a kzpmezny legjobb alakulatnak szmtottak. Csak Jacky Ickx s csapattrsa, Clay Regazzoni tudtak nmi sikert elrni. Regazzoni els lett a ’70-es Olasz Nagydjon.
A gyors, de tapasztalatlan Niki Lauda 1974-ben szerzdtt Maranelloba. A vilgbajnoki cmet ebben a szezonban Emerson Fittipaldi s a McLaren hdtottk el, egy vvel ksbb azonban mr Lauda lt a trnon, s ’76-ban akr meg is ismtelhette volna teljestmnyt, ha nem jn kzbe az a szrny baleset a Nrburgringen, melynek kvetkeztben slyos gsi srlseket szenvedett. Mg a baleset utn is lett volna eslye a bajnoki cm megszerzsre, hisz Monzban mr ismt ott llt a rajtrcson. A szezon vgig tartotta elnyt a mclarenes James Hunt eltt, azonban az vad utols futamn, a Japn Nagydjon tl kockzatosnak tartotta a szakad esben val versenyzst, s id eltt feladta a tovbbi kzdelmeket. Hunt rmensen versenyzett, s megszerezte a bajnoki cmhez szksges harmadik helyet. 1977 ismt Lauda s a Ferrari ve volt. 1979-ben Jody Scheckter szerzett vb-cmet a Ferrari szneiben, s egszen 2000-ig volt az utols pilta, aki versenyzi vilgbajnoki cmet vitt Maranelloba. Csapattrst, Gilles Villeneuve-t gyzte le, holott csak kt gyzelemmel rendelkezett, mg a kanadai hrom alkalommal llhatott fel a dobog legmagasabb fokra.
A csapat ezt kveten szerzdtette Harvey Postlewaite brit tervezt, aki 1982-re megalkotta a 126C2 kdjel versenygpet, amely osztlyon felli volt. Ebben az vben is trtnt egy tragdia, ami bernykolta a csapat szezonjt. A legends Gilles Villeneuve balesetet szenvedett s lett vesztette Zolderben, a vilgbajnoki pontverseny llovasa, Didier Pironi pedig megsrlt Hockenheimben. A Ferrari ebben az vben s a kvetkezben is a konstruktrk vilgbajnoka lett, de az egyni vilgbajnoki cmek ms csapatokhoz vndoroltak.
A grda szerencsje ezt kveten meglehetsen forgand volt. Michele Alboreto versenykpesnek bizonyult 1985-ben, de csak a msodik helyet rhatta a neve mell az v vgi elszmolsnl. 1988-ban kvetkezett az jabb nagy csaps, hiszen ebben az vben hunyt el az alapt, Enzo Ferrari. A ’Commendatore’ 90 ves volt. A szezonban addig csak vergd istll auti a csapatfnk hallt kvet versenyen, az Olasz Nagydjon ketts gyzelmet arattak. Gerhard Berger lett az els, megelzve trst, Michele Alboretot. Az idnyben ez volt az egyetlen futam, melyen nem McLaren-gyzelem szletett. 1990-ben Prost csatzott Sennval, de a brazil nyert, gy a Ferrari francia sztrja a msodik lett az v vgi sszetettben. Michael Schumacher 1996-os csatlakozsval kezdett vette a Ferrari jabb sikerkorszaka, azonban ismt bizonytst nyert a monds, miszerint minden kezdet nehz! A szurkolk eleinte nem voltak tl lelkesek a nmet pilta szerzdtetse miatt. Az 1995-ben msodik vilgbajnok cmt megszerz Schumacherrel egytt rkezett Maranelloba Eddie Irvine is. Az j sszettel grda az v sorn j teljestmnyt nyjtott, gy a szurkolk hamar megbartkoztak a nmettel is. Ekkor, 1997-ben, jtt egy emlkezetes botrny, melyet kveten sokan, sokflekppen vontk ktsgbe Schumacher sportszersgt. A pilta t gyzelmet szerzett az v sorn, s harcban llt a vilgbajnoki cmrt a Williams versenyzjvel, a kanadai Jacques Villeneuve-vel. Az utols versenyen a kerpeni szlets pilta elvesztett a fejt s Ferrarijt nekikormnyozta a kanadai sofr versenygpnek. Villeneuve tovbb tudott menni, harmadikknt rt clba s vilgbajnok lett. Ksbb Schumachert a Nemzetkzi Automobil Szvetsg (FIA) megfosztotta a bajnoksgban elrt msodik helytl.
1998-ban a Tifosik ismt az egyni vilgbajnoki cm megszerzsben remnykedtek, hisz ezt az utbbi 19 v sorn nem sikerlt megszereznik. Schumacherrel nem is volt problma, mindent megtett ennek rdekben, azonban F300-as Ferrarija llva maradt a suzukai rajtrcson, s csak a mezny vgrl vghatott neki a tvnak a mindent eldnt Japn Nagydjon. A harmadik helyig kzdtte fel magt, egy defekt miatt azonban feladni knyszerlt a tovbbi harcot. Az egyni vilgbajnok ebben az vben Mika Hakkinen, a konstruktrk bajnoka pedig a McLaren lett. 1999-ben is eslyesknt vrhattk a szezonkezdetet, jl is alakultak a dolgaik, m Silverstone-ban a nmet pilta balesetet szenvedett, s csak az idny utols kt versenyre trhetett vissza. Csapattrsa, Eddie Irvine vette t az els szm pilta szerept, s kis hjjn lni is tudott a knlkoz lehetsggel, de az utols futamon nem brt Hakkinennel, aki gy megismtelte elz vi produkcijt. A konstruktri vilgbajnoki trfet a McLaren nem tudta megvdeni, ami gy Schumacher utols kt versenyen nyjtott teljestmnynek ksznheten Maranelloba vndorolt.
2000-ben valra vlt az olaszok lma, hisz a skarltvrsk az vad els futamtl kezdve flnyben voltak a McLarennel s Mika Hakkinennel szemben. Schumacher Suzukban, az vad utols eltti versenyn biztostotta be az egyni vilgbajnoki cmet, amit az utols futamon elhdtott konstruktri cm kvetett. 2001-ben is dominlt a Schumacher-Ferrari ketts, gy a nmet mr a negyedik vilgbajnoki cmnl tartott. A konstruktri vilgbajnoki trfea is Maranelloban dszeleghetett. A 2002-es vad mindenen tltett. A Ferrari a szezon els futamtl kezdve hihetetlen flnyben volt a mezny tbbi tagjval szemben, s az vad vgre a nmet belltotta Juan Manuel Fangio megdnthetetlennek hitt rekordjt, tszrs vilgbajnok lett. 2003-ban, ha kiss nehzkesen is, de Schumacher s a Ferrari ismt begyjtttk mindkt vilgbajnoki cmet. A nmet pilta az eredmnynek ksznheten vilgcscstartknt vghatott neki a 2004-es idnynek, s megdbbent flnnyel ismt gyzelemre vezette a legends alakulatot.
A csapat eredmnyei:
1950: Nem rendeztek konstruktri vilgbajnoksgot 1951: Nem rendeztek konstruktri vilgbajnoksgot 1952: Nem rendeztek konstruktri vilgbajnoksgot 1953 Nem rendeztek konstruktri vilgbajnoksgot 1954: Nem rendeztek konstruktri vilgbajnoksgot 1955: Nem rendeztek konstruktri vilgbajnoksgot 1956: Nem rendeztek konstruktri vilgbajnoksgot 1957: Nem rendeztek konstruktri vilgbajnoksgot 1958: Konstruktrk bajnoksgban 2., 40 ponttal 1959: Konstruktrk bajnoksgban 2., 32 ponttal 1960: Konstruktrk bajnoksgban 3., 24 ponttal 1961: A konstruktrk vilgbajnoka 40 ponttal 1962: Konstruktrk bajnoksgban 5., 18 ponttal 1963: Konstruktrk bajnoksgban 4., 26 ponttal 1964: A konstruktrk vilgbajnoka 45 ponttal 1965: Konstruktrk bajnoksgban 4., 26 ponttal 1966: Konstruktrk bajnoksgban 2., 31 ponttal 1967: Konstruktrk bajnoksgban 4., 20 ponttal 1968: Konstruktrk bajnoksgban 4., 32 ponttal 1969: Konstruktrk bajnoksgban 5., 7 ponttal 1970: Konstruktrk bajnoksgban 2., 55 ponttal 1971: Konstruktrk bajnoksgban 4., 33 ponttal 1972: Konstruktrk bajnoksgban 4., 33 ponttal 1973: Konstruktrk bajnoksgban 6., 12 ponttal 1974: Konstruktrk bajnoksgban 2., 65 ponttal 1975: A konstruktrk vilgbajnoka 72,5 ponttal 1976: A konstruktrk vilgbajnoka 83 ponttal 1977: A konstruktrk vilgbajnoka 95 ponttal 1978: Konstruktrk bajnoksgban 2., 58 ponttal 1979: A konstruktrk vilgbajnoka 113 ponttal 1980: Konstruktrk bajnoksgban 10., 8 ponttal 1981: Konstruktrk bajnoksgban 5., 34 ponttal 1982: A konstruktrk vilgbajnoka 74 ponttal 1983: A konstruktrk vilgbajnoka 89 ponttal 1984: Konstruktrk bajnoksgban 2., 57,5 ponttal 1985: Konstruktrk bajnoksgban 2., 82 ponttal 1986: Konstruktrk bajnoksgban 4., 37 ponttal 1987: Konstruktrk bajnoksgban 4., 53 ponttal 1988: Konstruktrk bajnoksgban 2., 65 ponttal 1989: Konstruktrk bajnoksgban 3., 59 ponttal 1990: Konstruktrk bajnoksgban 2., 110 ponttal 1991: Konstruktrk bajnoksgban 3., 55,5 ponttal 1992: Konstruktrk bajnoksgban 4., 21 ponttal 1993: Konstruktrk bajnoksgban 4., 28 ponttal 1994: Konstruktrk bajnoksgban 3., 71 ponttal 1995: Konstruktrk bajnoksgban 3., 73 ponttal 1996: Konstruktrk bajnoksgban 2., 70 ponttal 1997: Konstruktrk bajnoksgban 2., 102 ponttal 1998: Konstruktrk bajnoksgban 2., 133 ponttal 1999. A konstruktrk vilgbajnoka 128 ponttal 2000: A konstruktrk vilgbajnoka 170 ponttal 2001: A konstruktrk vilgbajnoka 179 ponttal 2002: A konstruktrk vilgbajnoka 221 ponttal 2003: A konstruktrk vilgbajnoka 158 ponttal 2004: A konstruktrk vilgbajnoka 262 ponttal 2005: A konstruktrk bajnoksgban 3., 100 ponttal
Egyni vilgbajnokok:
1952: Alberto Ascari 1953: Alberto Ascari 1956: Juan Manuel Fangio 1958: Mike Hawthorn 1961: Phil Hill 1964: John Surtees 1975: Niki Lauda 1977: Niki Lauda 1979: Jody Scheckter 2000: Michael Schumacher 2001: Michael Schumacher 2002: Michael Schumacher 2003: Michael Schumacher 2004: Michael Schumacher |