
Honda
Csapatfnk: Nick Fry Technikai igazgat: Geoff Willis
Versenyzk: Rubens Barrichello Jenson Button
Tesztpilta: Anthony Davidson
A British American Racing csapata 1998-ben alakult a jnev Tyrell istll alapjain. A legends konstruktr, Ken Tyrell 1997-ben gy dnttt, hogy megvlik csapattl, melyet el is adott a British American Tobacco nev cigarettakonszernnek. 1998-ban a Tyrell teljestette utols Formula 1-es szezonjt , majd december folyamn a csapat hivatalosan is felvette a British American Racing nevet. Tyrell a tovbbiakban nem vllalt szerepet az istllnl, ugyanis nzeteltrsei tmadtak az j tulajdonossal a piltakettst illeten. A csapatvezeti posztot Jacques Villeneuve menedzsere, Craig Pollock vette t, a versenyzi lseket pedig az 1997-es vilgbajnok, s az jonc Ricardo Zonta kaptk meg.
A BAR mr tevkenysge elejn komoly botrnyt robbantott ki, hiszen az istll a kt versenyautt klnbz sznre akarta festeni. Krskre a Nemzetkzi Automobil Szvetsg termszetesen azonnal nemet mondott. Kztes megoldsknt azt vlasztottk, hogy az autk oldalai kaptak klnbz sznezetet. Az els szezon katasztroflisan sikerlt, hisz Villeneuve s Zonta szinte alig fejeztek be versenyt a folyamatosan fennll megbzhatsgi problmk miatt. 2000-ben a Supertec motorokat gyri Hondkra cserltk, s azonnal tapasztalhat volt nmi javuls a csapat teljestmnyben. Zonta idny kzben sszeveszett csapattrsval, ezrt az vad vgn tvoznia kellett Brackley-bl.
A BAR a 2001-es idnyre az elz vi McLaren-tesztpiltt, Olivier Panist szerzdtette, Villeneuve pedig tovbbra is a csapattal maradt. Nagy remnyekkel vgtak neki az vnek, arra szmtvn, hogy sikerl jobb helyezst elrnik a konstruktrk kztt a 2000-ben elrt tdik helynl. Igen m, de ebben az vben mr ’hzon belli’ konkurencija is akadt a csapatnak, hisz a Jordan is megkapta a gyri Honda hajtmveket. Az Eddie Jordan vezette istll nem sokat teketrizott, jobbnak bizonyult a BAR-nl. Villeneuve egyre kedvetlenebb lett, nem volt megelgedve az autval.
A 2002-es versenygp bemutatjnak elestjn robbant a bomba, a csapatfnk Craig Pollock ugyanis bejelentette, hogy megvlik a vezeti poszttl. A kanadai szakember tvozsa utn a sportg berkein bell sokan hittk azt, hogy a 2002-es lesz Villeneuve utols szezonja a BAR-nl. Az j csapatfnk David Richards lett, aki korntsem volt Villeneuve-rajong. A szakember gy vlte, hogy a kanadai tl sok pnzt kap a csapattl, amirt cserbe igencsak harmatos teljestmnyt nyjt. Ez az idny sem a BAR Honda sikerrl szlt. Az v vgn Panis a Toyothoz tvozott, helyt pedig a Renault-tl megszerzett fiatal Jenson Button vette t.
A brit szinte az egsz szezonban jobban teljestett ex-vilgbajnok csapattrsnl. A grda vgl az tdik helyet szerezte meg a konstruktrk vilgbajnoki tabelljn. Button maradt a BAR-nl, Villeneuve szerzdse azonban lejrt, s az alakulat gy dnttt, hogy a tovbbiakban nem tartanak ignyt a kanadai versenyz szolglataira. Helyt -a Honda nyomsra- a korbbi tesztpilta, Takuma Sato vette t. A 2004-es v komoly elrelpst hozott a BAR letben, hiszen piltik sszesen 11 alkalommal llhattak dobogra, gy az v vgi sszestsnl a msodik helyet mondhattk maguknak. A Honda idkzben felvsrolta a csapat tulajdonjognak felt, s a transzfer kapcsn David Richards tvozott posztjrl, helyt Nick Fry vette t. A Brackley-ben szkel grda legfbb clja az, hogy 2005-ben megszerezzk els futamgyzelmket, de termszetesen annak rlnnek a legjobban, ha idn akr mr a tabella legelkelbb pozcijt is megclozhatnk.
A csapat eredmnyei:
1999: Konstruktrk bajnoksgban 11., 0 ponttal 2000: Konstruktrk bajnoksgban 5., 20 ponttal 2001: Konstruktrk bajnoksgban 6., 17 ponttal 2002: Konstruktrk bajnoksgban 8., 7 ponttal 2003: Konstruktrk bajnoksgban 5., 26 ponttal 2004: Konstruktrk bajnoksgban 2., 119 ponttal |