
BMW Sauber
Csapatfnk: Peter Sauber Technikai igazgat: Willy Rampf Motorfejlesztsi fmrnk: Goto Osamu
Versenyzk: Jacques Villeneuve Nick Heidfeld
A svjci illetsg Sauber istll trtnete sorn mindig a kzpmeznyhz tartozott. Futamgyzelmet ezidig nem sikerlt aratniuk, de volt mr nhny egszen kivl eredmnyk is. Peter Sauber csapatfnk 1970-ben kezdett versenyautk ptsvel foglalkozni. A C6 kdjel modellel egszen ismert konstruktrr vlt. A C6-ost a C csoportos sportautk kategrijban versenyeztettk. 1985-ben lptek kapcsolatba a Mercedes-Benz gyrral, amikor motorszllti szerzdst ktttek a stuttgartiakkal. 1989-tl a Mercedes egyre tbbet invesztlt a Sauber csapatba. Ebben az vben gyzelmet arattak Le Mans-ban, a legends 24 rs versenyen, s a Sportaut Vilgbajnoksgon is. 1991-ben mr a Formula 1-ben szerettek volna indulni, m csaldniuk kellett, ugyanis a Mercedesnek nem llt szndkban visszatrni az autosport elitkategrijba. A svbok nagy visszatrse elmaradt, azonban anyagi s technikai segtsgkrl biztostottk a Sauber alakulatt. Harvey Postletwaite a Tyrelltl a Sauberhez szerzdtt, azonban amikor meghallotta, hogy a Mercedes tnylegesen nem vesz rszt a projektben, azonnal vette a kalapjt s tvozott Hinwillbl. A neves sportaut-tervez, Leo Ress, s a McLaren egykori fmrnke, Steve Nichols alkottk meg a Sauber versenygpt.
Az els nagydjukon 1993-ban vettek rszt, Dl-Afrikban. A voln mgtt JJ Lehto s Karl Wendlinger ltek. Lehto a hatodik helyrl indult s az tdik helyen rt clba. Ez volt az els alkalom, hogy egy jonc csapat els versenyn pontot szerzett azta, hogy Jody Scheckter 1977-ben pontszerz helyen rt clba a Wolf istll els futamn. Azta is elfordult mr ilyen egyszer, hisz a Toyota els versenyn, 2002 mrciusban, Mika Salo a pontot r hatodik helyen rt clba. A Sauber a pomps kezds utn nem tudott lpst tartani az ellenfelekkel. Olyan szolid eredmnyek kvetkeztek, mint pldul Lehto imolai s Wendlinger monzai negyedik helye. ’94-ben Lehtonak tvoznia kellett, mert a Sauber a fiatal s tehetsges nmetnek, Heinz-Harald Frentzennek szavazott bizalmat. Az jonc els versenyn, Brazliban az tdik helyre kvalifiklta magt, majd a Csendes-ceni Nagydjon az tdik helyen rt clba.
Monacoban Wendlinger hatalmas balesetet szenvedett. Hossz ideig fekdt kmban, de szerencssen megszta az incidenst s felplt. A Mercedes ekkor megszaktotta kapcsolatt a svjciakkal, nhny vvel ksbb azonban a McLaren oldaln visszatrtek a Formula 1-be. Mivel a Benetton 1995-re a Ford motorokrl Renault erforrsokra vltott, a Sauber megegyezett az autgyrral. Frentzen a Ford erforrssal hajtott autt a harmadik helyre kormnyozta be az Olasz Nagydjon, a csapat pedig a hetedik helyen zrt a konstuktrk kztt.
A ’96-os v is meglehetsen balszerencss volt a Sauber szempontjbl, ugyanis feltnt a sznen a Stewart istll, akik bejelentettk, hogy 1997-ben a Ford egysgeivel llnak rajthoz. A Sauber knytelen volt berni az elz vi Ferrari erforrssal, melyet a Petronas olajtrsasg pnzn vsroltak meg, s a cg neve alatt is versenyeztettk azokat. A vlts olyannyira jl sikerlt, hogy a Sauber napjainkban is a Ferrari motorjaival versenyez. Herbert a ’97-es Magyar Nagydjon harmadik lett. A csapat helyzett neheztette, hogy a kltsgvetsk miatt nem tudtak elegend idt tesztelssel tlteni.
1998-ban Jean Alesi lett Herbert csapattrsa, a brit piltnak azonban ebben az vben nem gy ment a szekr, ahogyan szerette volna. Alesi harmadik lett Belgiumban s nem kis meglepetsre Ausztriban, az ess idmr edzsen a msodik helyre kvalifiklta magt. Teljestmnyt ’99-ben, a Francia Nagydj idmrjn is megismtelte, balszerencsjre azonban a versenyt fel kellett adnia. Ebben az vben Pedro Diniz volt a csapattrsa. Alesi t pontot gyjttt, gy a grda a nyolcadik helyen vgzett a konstruktrk kztt. Diniz maradt a 2000-es idnyre is, Alesi viszont tvozott az Alain Prost nevvel fmjelzett, francia nemzeti rzelm istllhoz. A brazil egy finn csapattrsat kapott Mika Salo szemlyben, de kiugr eredmnyt nem sikerlt elrnik.
2001-ben Peter Sauber drasztikusan megvltoztatta csapata sszelltst. Leszerzdtette a 2000-ben a Prostnl bemutatkozott ifj nmetet, Nick Heidfeldet, s a teljesen ismeretlen finnt, Kimi Raikknent. Sokan megkrdjeleztk Raikknen helyt a Formula 1-ben, azonban bizonytott s az vad vgn tovbb is llt a McLarenhez. Az idnyben a csapat trtnete legjobb eredmnyt rte el, a negyedik helyet szereztk meg a konstruktrk kzdelmben. 2002-ben a tvoz Raikknen helyre Sauber a fiatal s tehetsges brazilt, Felipe Masst szerzdtette. Az elz vi eredmnyt nem tudtk megismtelni, azonban az tdik helyre mg gy is jk voltak. Massnak a szezon vgn tvoznia kellett, helyre ugyanis a nagy tapasztalattal rendelkez, veternnak szmt Frentzen rkezett, aki visszatrt plyafutsa els F1-es alakulathoz.
A Sauber 2003-ban is a Ferrari hajtmveivel indult harcba a dicssgekrt. Heidfeldnek s Frentzennek nem is volt klnsebb gondja a motorokkal, inkbb a C22-es versenygp aerodinamikjval gylt meg a bajuk. A kzdelmes szezont vgl a konstruktrk bajnoksgnak hatodik helyn fejeztk be. Az idny vgeztvel a csapatvezetsg gy dnttt, hogy 2004-ben teljesen j piltasszelltssal prblkoznak.
Felipe Massa az elz idnyt a Ferrarinl tlttte tesztpiltaknt, azonban visszatrt a svjci grdhoz, ahol a Jordantl igazolt Giancarlo Fisichella csapattrsa lett. A hinwilliek duja az vad sorn egyenletesen teljestett, 34 pontot gyjtttek, ami a konstruktri tabella hatodik helynek megszerzsre volt elegend. Fisichella az v vgn a Renault-hoz tvozott, az olasz volnmvsz helyre Peter Sauber az 1997-es vilgbajnokot, Jacques Villeneuve-t szerzdtette le Massa mell.
A csapat eredmnyei:
1993: Konstruktrk bajnoksgban 7., 12 ponttal 1994: Konstruktrk bajnoksgban 8., 12 ponttal 1995: Konstruktrk bajnoksgban 7., 18 ponttal 1996: Konstruktrk bajnoksgban 7., 11 ponttal 1997: Konstruktrk bajnoksgban 7., 16 ponttal 1998: Konstruktrk bajnoksgban 6., 10 ponttal 1999: Konstruktrk bajnoksgban 8., 5 ponttal 2000: Konstruktrk bajnoksgban 8., 6 ponttal 2001: Konstruktrk bajnoksgban 4., 21 ponttal 2002: Konstruktrk bajnoksgban 5., 11 ponttal 2003: Konstruktrk bajnoksgban 6., 19 ponttal 2004: Konstruktrk bajnoksgban 6., 34 ponttal |