
Midland F1 Racing
Csapattulajdonos: Alex Shnaider Sportigazgat: Trevor Carlin gyvezet: Colin Kolles
Versenyzk: Tiago Monteiro Christijan Albers
Tesztpiltk: Robert Doornbos Nicky Pastorelli
Eddie Jordan r zletember 1982-ben alaptotta meg sajt versenyistlljt, amit Eddie Jordan Racing nvre keresztelt. A csapat kivl eredmnyeket rt el a Formula Atlantic bajnoksgban s a Formula 3-ban egyarnt. 1983-ban Martin Brundle lt a voln mgtt, s majdnem sikerlt megkaparintania a Formula 3-as szria bajnoki cmt. Egsz vben kzdtt Ayrton Sennval, m a vgn nem tudott diadalmaskodni. A grda 1987-ben hdtotta el els bajnoki cmt, amikor Johnny Herbert llegzetellltan j idnyt produklt.
Herbert s a csapat is a Formula 3000-ben indult a kvetkez szezonban, de nagy csapsknt rte ket, hogy a pilta megsrlt Brands Hatch-ben. Eddie Jordan mr ekkor is hres volt arrl, hogy imd lehetsget biztostani tehetsges s fiatal piltknak, gy egy v mlva mr Jean Alesi lt a voln mgtt. A francia meghllta a bizalmat, s 1989-ben bajnok lett. A csapatfnk ekkor dnttt gy, hogy tkereszteli istlljt, ami a Jordan Grand Prix nevet vette fel. 1991-ben a Jordan a Formula 1-ben is bemutatkozott. Bertrand Gachot s Andrea de Cesaris voltak az alakulat els Formula 1-es pilti. A belga Gachot szmra az idny csfos vget rt, hisz brtnbe kellett vonulnia, amirt egy sajttjkozatra menet a londoni Hyde Parkban gzsprayvel lefjt egy taxist.
Jordan keresett egy jabb ifjoncot versenyzje ptlsra s Michael Schumacher szemlyben meg is tallta azt. A nmet mindssze egy versenyen, a Belga Nagydjon indult a Jordan szneiben. Az r nem tudta a csapatnl tartani a nmetet, mert a Benetton ajnlata csbtbb volt a fiatal versenyz szmra. 1991-ben Ford motorokat hasznltak, s mivel a gyrnak 1992-re megllapodsa volt a Benettonnal, nem tudtk garantlni, hogy a Jordannek is hasonl minsg motorokat szlltanak majd. A csapatfnk lpett s a japn Yamahval rt al motorszllti kontraktust. Dntse katasztroflis volt…
1993-ra a Brian Hart fle V10-eseket szereltk a Jordan versenygpeibe. Rubens Barrichello a Japn Nagydjon j csapattrsat kapott, akit Eddie Irvine-nak hvtak. A pros 1994-ben is egytt maradt, az r versenyznek azonban nem indult valami jl az v, hisz Brazliban balesetet okozott, ezrt hrom futamra szl eltiltst kapott a Nemzetkzi Automobil Szvetsgtl. Barrichello a hatodik helyen zrt, s volt az, aki Jordan-sznekben elszr szerzett pole pozcit. Ez a Belga Nagydjon trtnt, a futamot azonban nem tudta befejezni, mert a 19. krben kicsszott.
A Jordan ettl fogva kezdett felzrkzni a Williams, a Benetton, a Ferrari s a McLaren mg, hrom ves megllapodst rtak al a francia Peugeot-val. Az aut j eredmnyeket rt el az idmr edzseken, a megbzhatsgval azonban komoly gondok voltak. 1997-re Gary Andersson roppant j karosszrit tervezett, Jordan pedig kt ifj titnt igazolt Ralf Schumacher s Giancarlo Fisichella szemlyben. Mindketten szlvszgyorsak, de ugyanakkor tapasztalatlanok voltak. Az ifjabbik Schumacher mg csapattrst is flrelkte az Argentin Nagydjon, amikor a msodik helyrt kzdtt. Fisichella egy ideig az len llt a Nmet Nagydjon, a clba pedig a msodik helyen rkezett meg. A szezon utols szakaszban Ralf is szerzett nhny pontot, gy a csapat az tdik lett a konstruktrk kztt.
1998-ra Jordan a fiatalsg helyett a tapasztalat mellett tette le a vokst, gy Giancarlo Fisichella helyre az 1996-os vilgbajnokot, Damon Hillt szerzdtette. A piltakettsnek, a kivl munknak s a Mugen-Honda motoroknak ksznheten a Silverstone-ban letelepedett istll a negyedik helyen vgzett. Damon Hill Belgiumban megszerezte a Jordan els futamgyzelmt, ami mindjrt ketts gyzelem is lett, hisz Ralf Schumacher vgzett a msodik helyen. ’99-re a cl az volt, hogy a Jordan megelzze a Williamst a konstruktrk kzdelmben. Ralf Schumacher helyre Heinz-Harald Frentzent szerzdtettk, aki jabb kt gyzelemmel gazdagtotta csapatot, s jnhny alkalommal pontszerz helyen rt clba. Hillbl idkzben kiveszett a tz s folyamatosan gyenge teljestmnyt nyjtott. Frentzen bevltotta a hozz fztt remnyeket, gy az v vgn Eddie Jordan a hn htott harmadik helyet nnepelhette. St, Frentzennek hrom futammal az idny vge eltt mg vilgbajnoki eslyei is voltak.
2000-ben a csapat drasztikusan visszaesett, gy csak a hatodik helyen tudtak vgezni. Megbzhatsgi problmk neheztettk munkjukat az egsz idny sorn. Nagyon vrtk mr a 2001-es vet, s a gyri Honda motorok rkezst. Meg is rkeztek a japn erforrsok, Jordan viszont az vad kzepn, pp a Nmet Nagydj eltt nhny nappal - nem tl elegnsan - gy dnttt, hogy egyszeren kirgja Frentzent az alakulattl. Helyre Jean Alesit szerzdtette a siralmas teljestmnyt nyjt Prost istlltl. Az vad vgn az tdik pozciban vgeztek, megelzvn a nagy rivlist, a szintn Honda motorokat hasznl British American Racinget.
2002-ben Fisichella visszatrt a csapathoz, partnere pedig egy j japn felfedezett, a Honda-kegyelt Takuma Sato volt. A japn versenyz egyetlen rtkelhet megmozdulsra az idny utols futamn, a Japn Nagydjon kerlt sor, amikor hazai kznsge eltt az tdik helyen rt clba. Jordant ez az eredmny nem hatotta meg tlzottan, gy rszben a pilta sorozatos gyenge teljestmnye, rszben pedig anyagi okok miatt elvltak tjaik. sszestsben a hatodik helyen vgeztek a konstruktrk kztt. A csapat Honda motorokrl a Ford ltal szlltott erforrsokra vltott, gy az EJ13 kdjel modellen ismt feltnt a ’Kk Ovl’ emblmja. Fisichella maradt Silverstone-ban, trsa pedig a Formula Nippon elz vi bajnoka, Ralph Firman volt.
Az istll szmra roppant gyengn sikerlt a 2003-as vilgbajnoki sorozat, hiszen a konstruktrk versengsben csak a kilencedik helyet tudtk megszerezni. Fisichella ugyan gyzelmet aratott az es miatt kaotikusra sikeredett Brazil Nagydjon, tbb siker azonban nem vrt rjuk. 2004-ben j piltasszelltssal, Nick Heidfelddel s Giorgio Pantanoval prblkoztak, azonban az idnyk ismt kzdelmesre sikeredett, s vgl 5 pontjukkal csak a Minardit tudtk maguk mg utastani.
A vezr, Eddie Jordan az idny vgre beleunt a folyamatos anyagi problmkba, ezrt eladta csapatt a Midland Groupnak, akik 2006-tl Midland F1-re keresztelik majd t a grdt. A nv idn mg marad s Jordan egyik utols lpsnek ksznheten a grd Toyota erforrsokat szerelhet autiba. A versenyzi llsokra kt jl fizet joncot szerzdtettek, gy 2005-ben a portugl Tiago Monteirot s a szguld cikrusz trtnetnek els indiai piltja, Narain Kartikheyan lnek majd a srga masink piltaflkjben.
A csapat eredmnyei:
1991: Konstruktrk bajnoksgban 5., 13 ponttal 1992: Konstruktrk bajnoksgban 13., 1 ponttal 1993: Konstruktrk bajnoksgban 11., 3 ponttal 1994: Konstruktrk bajnoksgban 5., 28 ponttal 1995: Konstruktrk bajnoksgban 5., 21 ponttal 1996: Konstruktrk bajnoksgban 5., 22 ponttal 1997: Konstruktrk bajnoksgban 5., 33 ponttal 1998: Konstruktrk bajnoksgban 4., 34 ponttal 1999: Konstruktrk bajnoksgban 3., 61 ponttal 2000: Konstruktrk bajnoksgban 6., 17 ponttal 2001: Konstruktrk bajnoksgban 5., 19 ponttal 2002: Konstruktrk bajnoksgban 6., 9 ponttal 2003: Konstruktrk bajnoksgban 9., 13 ponttal 2004: Konstruktrk bajnoksgban 9., 5 ponttal 2005: Konstruktrk bajnoksgban 12., 9 ponttal |