
McLaren Mercedes
Csapatfnk: Ron Dennis gyvezet igazgat: Martin Whitmarsh Sportigazgat: Norbert Haug Vezet tervez: Neil Oatley
Versenyzk: Kimi Raikknen Juan Pablo Montoya
Tesztpilta: Pedro de la Rosa
A McLaren istllt Bruce McLaren alaptotta, aki 1937. augusztus 30.-n ltta meg a napvilgot j-Zlandon, Auckland vrosban. McLaren az 1950-es vek kzepn versenyezni kezdett hazjban. 1958-ban mr Eurpban szguldozott s gyzelmet aratott egy Formula 2-es futamon. F1-es bemutatkozsra egy Cooper volnja mgtt ’59-ben kerlt sor. Folyamatosan a pontszerzk kztt rt clba, az vad utols versenyn, Sebringben pedig megszerezte plyafutsa els Formula 1-es gyzelmt. Bruce McLaren 22 vesen a sportg trtnetnek legfiatalabb futamgyztese lett. Rekordja hossz ideig fennllt, hiszen annak megdntsre a 2003-as Magyar Nagydjig kellett vrni, amikoris Fernando Alonso 21 vesen rt elsknt clba. 1960-ban Jack Brabham mgtt a msodik szm pilta szerept tlttte be, de a kvetkez vben mr volt csapata els szm versenyzje, mert Brabham vette a kalapjt, s tvozott. Nhny eredmnytelen v kvetkezett, majd McLaren gy dnttt, hogy megalaptja sajt istlljt. A csapat a Bruce Mclaren Motor Racing Ltd. nevet kapta, s sajt konstrukcikat gyrtott. Technikai tudsnak ksznheten McLaren hamar felvirgoztatta vllalkozst.
Els F1-es karosszrijt Robin Herd tervezte s ptette meg 1966-ban. Balszerencsjre ez volt a hromliteres erforrsok els szezonja, gy a McLaren ltal hasznlt olasz Serenissima s a tlslyos Ford motorok gyengnek bizonyultak. A ’66-os Brit Nagydjon a csapatvezet szerezte meg az els pontot az istll szmra, amikor a tizenharmadik helyrl indulva a hatodik helyen rt clba. A Herd ltal tervezett M7-es, amely a Ford Cosworth legends DFV erforrsval volt felvrtezve, igazi szenzcinak bizonyult. A McLaren megszerezte els futamgyzelmt a Bajnokok Versenyn, Bruce rvn. Denny Hulme 1968-ban csatlakozott az alakulathoz, gy a McLaren-Hulme piltaketts indult harcba a vilgbajnoki cmrt, melyet vgl Graham Hill nyert el, az idny utols futamn.
szak-Amerikban, a CanAm sportkocsiszriban a McLaren igazi nagyhatalom volt, de sajnos 1970. jniusban Bruce McLaren hallos balesetet szenvedett, amikor egy CanAm autt tesztelt Goodwoodban. A csapat folytatta a munkt, s az M7-es is jnak bizonyult, az igazi ttrst azonban az M23-as modell hozta, amely Denny Hulme s Peter Revson irnytsval hrom futamot nyert az 1973-as bajnoki sorozatban. A McLaren csapat els konstruktri vilgbajnoki cmt 1974-ben nyerte amikor leigazoltk Emerson Fittipaldit a Lotustl. Hrom gyzelem, s jnhny pontszerz hely szksgeltetett az els komoly sikerhez. A diadalmenetet a kvetkez vben nem sikerlt megismtelnik, mert Niki Lauda s a Ferrari ersebbnek bizonyult. Az v vgn Fittipaldi tvozott, helyre pedig James Hunt rkezett a McLarenhez. Egy igazi drmai szezon volt a kvetkez. Hunt egy pont elnnyel elhdtotta az egyni vb-cmet, mg a konstruktrk serlege a Ferrari lett. ’77-ben Hunt hromszor gyztt, mgsem tudta megvdeni bajnoki cmt.
Az jabb sikerek akkor kezdtek szlingzni, amikor Teddy Mayer csapatfnk eladta az istll egy rszt Ron Dennisnek, aki ekkoriban a Project Four Formula 2-es istll vezetje volt. Dennis magval hozta vezet tervezjt, John Barnardot is, aki ltrehozta a Formula 1 trtnetnek egyik legklasszikusabb modelljt, a sznszlas technolgival kszlt MP4-est. Igaz, hogy a csapat 1983-ban csak szenvedett a norml motorokkal a turbkkal ellenben, de a TAG nvre keresztelt Porsche erforrsok teljestmnye bztat volt.
1984-re Dennis szerzdtette Alain Prostot, s mivel Niki Lauda is a McLaren szolglatban llt, minden adott volt ahhoz, hogy nagyszer eredmnyeket rjenek el. Prost s Lauda dominltak els kzs vkben. Prost ht, mg Lauda t gyzelmet aratott. A vilgbajnoki cm az osztrk pilt lett, aki sporttrtnelmet rt, hisz 72 pont - 71,5 pont arnyban hdtotta el a titulust, ez pedig mig a legkisebb elnynek szmt. A francia a kvetkez idnyben visszavgott s vilgbajnok lett, a McLarennel egyetemben. ’86-ban is gyztt, de ekkor a Williams-Honda-Mansell-Piquet sszettel igencsak ersnek bizonyult. Az 1988-as szezon a McLaren fennllsnak legsikeresebb ve volt. Alain Prost, Ayrton Senna s a Honda motorok 16 versenybl 15-t megnyertek, a szezon vgn pedig Senna vilgbajnok lett. 1989-ben Prostnak kedvezett a szerencse, a kt nagygy azonban nem frt meg egyms mellett, gy Prost a sorozatos nzeteltrsek miatt a Ferrarihoz szerzdtt. Senna ekkor kt egymst kvet vben is bajnok lett, a Honda ennek ellenre gy dnttt, hogy kivonul a Formula 1-bl. A McLaren Ford motorokkal versenyzett tovbb, melyek roppant ertlennek bizonyultak. Senna 1993-ban mg szerzett t gyzelmet, majd gy dnttt, hogy alr a Williamshez.
A Ford erforrsokat 1994-ben a Peugeot motorok vltottk fel a McLarennl, de ezzel sem sikerlt gyzelmet szereznik. 1995-ben alrtak egy motorszllti szerzdst a nagy visszatrsre kszl Mercedes-Benzzel, s ez a partnerkapcsolat napjainkban is tart. A soron kvetkez diadalra kt vet kellett vrniuk. David Coulthard az 1997-es Ausztrl Nagydjon megtrte a jeget, s gyzni tudott. Ksbb az Olasz Nagydjon, Monzban is elsknt haladt t a kocks zszl alatt. A csapat ers volt, de a Mercedes motorjai megbzhatatlannak bizonyultak. Coulthard s Hakkinen akr tbb gyzelmet is arathattak volna, ha nem hagyja cserben ket oly sokszor a technika. Hakkinen a szezon utols futamn, a jerezi Eurpa Nagydjon aratta plyafutsa els gyzelmt, gy az vet a McLaren hrom futamgyzelemmel fejezte be.
Az 1998-as szezon ismt a sikerek lett. A McLaren kettse az idnynyit futamtl kezdve uralta a meznyt, s az els hat versenybl tt meg is nyertek. Csak a Ferrari s Michael Schumacher tudott lpst tartani a modernkori Ezstnyilakkal, de a nmet pilta sem tudta meglltani azokat. Hakkinen lett az egyni vilgbajnok, a McLaren pedig a konstruktrk bajnoka. 1999-ben is j teljestmnyt nyjtottak, azonban ebben az vben a Ferrari szerezte meg a konstruktrk vb-cmt, Mika Hakkinen viszont meg tudta vdeni bajnoki titulust.
A 2000-es vad elejn a McLaren a Mercedes motorok gyenglkedse miatt nem volt a helyzet magaslatn. Coulthard msodik lett a Brazil Nagydjon, azonban a lgterelk nagyobbak voltak a megengedettnl az autjn, gy diszkvalifikltk. Az els t versenyen a Ferrari komoly elnyre tett szert, Mika Hakkinen pedig nem tudta felvenni a versenyt Michael Schumacherrel. Az vad vgn a finn pilta s a csapat is a msodik helyet tudta csak megszerezni. A kvetkez idnyben hrom futam szksgeltetett ahhoz, hogy a Wokingban letelepedett csapat rjjjn: a Ferrari elnye risi. A szezon kzepig Coulthard viaskodott Schumacherrel, de a nmet a Hungaroringen pontott tett az gy vgre, s eldnttte az egyni vilgbajnoki cm sorst. A skt s a McLaren is a msodik helyen vgzett. Hakkinen gy dnttt az idny vgn, hogy kihagy egy szezont, s 2003-ban visszatr a versenyzshez, azonban 2002-ben bejelentette, hogy befejezi Formula 1-es plyafutst. Helyre 2002-ben honfitrsa, Kimi Raikknen rkezett a Sauber Petronas csapattl. A McLaren a technika gyenglkedse miatt az utbbi vek leggyengbb produkcijt nyjtotta 2002-ben, gy csak a harmadik helyet tudtk megszerezni a konstruktrk bajnoksgban.
A 2003-as szezont nagy elnnal kezdtk a wokingiak. David Coulthard gyzelemet aratott a szezon els futamn Ausztrliban, szmra azonban nem termett tbb babr az vad htralev rszben. Raikknen Malajziban aratott gyzelmet, mely plyafutsa els F1-es diadala volt. A finn sem nyert tbb futamot, viszont folyamatosan az lmeznyben fejezte be a versenyeket, s egszen a szezonzr Japn Nagydj vgig letben tudta tartani vilgbajnoki eslyeit. Schumachert vgl nem sikerlt legyznie, azonban a piltk pontversenyben elrt msodik hely gy is szp eredmny volt a fiatal versenyztl. A csapat a konstruktrk bajnoksgt 142 ponttal a harmadik helyen zrta, gy hiba volt a nagyszer szezonkezdet, nem tudtk maguk mg utastani a BMW-Williams alakulatt. A grda a 2002-es aut tovbbfejlesztett vltozatval, az MP4-17D-vel versenyezte vgig az vadot. Szezon kzben be akartk vetni j modelljket, az MP4-18-at is, az azonban megbzhatatlan volt. 2004-ben az MP4-19 kdjel konstrukcival vgtak neki a vilgbajnoki sorozat kzdelmeinek, flidben azonban knytelenek voltak tpteni a kocsit, ami addig borzalmasan gyenge teljestmnyt nyjtott. A fejlesztsek meghoztk a vrt eredmnyeket, Raikknen gyzni tudott a Belga Nagydjon, de a csapat gy is csak tdikknt vgzett a konstruktri tabelln. David Coulthard az idny vgn – kilenc hossz esztend utn – tvozott a csapattl, Ron Dennis a skt helyre Juan Pablo Montoyt szerzdtette a nagy rivlis BMW-Williamstl.
A csapat eredmnyei:
1966: Konstruktrk bajnoksgban 5., 3 ponttal 1967: Konstruktrk bajnoksgban 8., 1 ponttal 1968: Konstruktrk bajnoksgban 2., 51 ponttal 1969: Konstruktrk bajnoksgban 4., 40 ponttal 1970: Konstruktrk bajnoksgban 4., 35 ponttal 1971: Konstruktrk bajnoksgban 6., 10 ponttal 1972: Konstruktrk bajnoksgban 3., 47 ponttal 1973: Konstruktrk bajnoksgban 3., 58 ponttal 1974: A konstruktrk vilgbajnoka 73 ponttal 1975: Konstruktrk bajnoksgban 3., 53 ponttal 1976: Konstruktrk bajnoksgban 2., 74 ponttal 1977: Konstruktrk bajnoksgban 3., 60 ponttal 1978: Konstruktrk bajnoksgban 8., 15 ponttal 1979: Konstruktrk bajnoksgban 7., 15 ponttal 1980: Konstruktrk bajnoksgban 7., 11 ponttal 1981: Konstruktrk bajnoksgban 6., 28 ponttal 1982: Konstruktrk bajnoksgban 2., 69 ponttal 1983: Konstruktrk bajnoksgban 5., 34 ponttal 1984: A konstruktrk vilgbajnoka 143,5 ponttal 1985: A konstruktrk vilgbajnoka 90 ponttal 1986: Konstruktrk bajnoksgban 2., 96 ponttal 1987: Konstruktrk bajnoksgban 2., 76 ponttal 1988: A konstruktrk vilgbajnoka 199 ponttal 1989: A konstruktrk vilgbajnoka 141 ponttal 1990: A konstruktrk vilgbajnoka 121 ponttal 1991: A konstruktrk vilgbajnoka 139 ponttal 1992: Konstruktrk bajnoksgban 2., 99 ponttal 1993: Konstruktrk bajnoksgban 2., 84 ponttal 1994: Konstruktrk bajnoksgban 4., 42 ponttal 1995: Konstruktrk bajnoksgban 4., 30 ponttal 1996: Konstruktrk bajnoksgban 4., 49 ponttal 1997: Konstruktrk bajnoksgban 4., 63 ponttal 1998: A konstruktrk vilgbajnoka 156 ponttal 1999: Konstruktrk bajnoksgban 2., 124 ponttal 2000: Konstruktrk bajnoksgban 2., 152 ponttal 2001: Konstruktrk bajnoksgban 2., 102 ponttal 2002: Konstruktrk bajnoksgban 3., 65 ponttal 2003: Konstruktrk bajnoksgban 3., 142 ponttal 2004: Konstruktrk bajnoksgban 5., 69 ponttal 2005: Konstruktrk bajnoksgban 2., 182 ponttal
Egyni vilgbajnokok:
1974: Emerson Fittipaldi 1976: James Hunt 1984: Niki Lauda 1985: Alain Prost 1986: Alain Prost 1988: Ayrton Senna 1989: Alain Prost 1990: Ayrton Senna 1991: Ayrton Senna 1998: Mika Hakkinen 1999: Mika Hakkinen |