Cikkek : Asztúria hercege máris királynak érezte magát |
Asztúria hercege máris királynak érezte magát
2006.05.15. 18:53
Michael Schumacher után Fernando Alonso is megörvendeztette a szurkolói hazájában – a címvédő sima versenyen győzte le német ellenfelét.
Derékig kiemelkedett az autójából, úgy integetett a pálya mellett tomboló szurkolóinak Fernando Alonso, aki sima győzelmet aratott hazája nagydíján. A 130 ezres nézősereg pedig megkapta, amiért kilátogatott a Circuit de Catalunyára, a nagy kedvenc legyőzte ellenfelét.
Folytatódott a fieszta, amely a helyi futballcsapat bajnoki címe miatt már másfél hete tart, és a Barca szerdai Bajnokok Ligája-győzelmével a csúcspontjára érhet. Ha ide vesszük a Barcelona melletti kisvárosból származó Daniel Pedrosa vasárnap aratott első MotoGP-győzelmét is (az F1-es pálya nagykivetítőin egyébként élőben adták a kínai futamot, ezért sokan már korán reggel kimentek a pályára, ráadásul a hangulatot is megalapozta a spanyol siker), feltételezhetjük: mostanság jó katalánnak lenni.
Az egész ország a címvédő mögé állt
Alonso az asztúriai Oviedóból származik, és mivel ez a tartomány semlegesnek nevezhető Spanyolországban, az egész nép mögé tud állni. Katalóniában, Madridban is más területeken is ellenérzések nélkül fogadják a sikereit, nincsen senkiben olyan szálka, amely meglenne, ha Alonso baszk vagy katalán lenne.
Hibátlan autóvezetés mellett azok a gesztusai, mint a verseny után az autóból kiszállva lejtett táncszerűség, vagy éppen a célba éréskor ide-oda riszált autó még jobban megszerettetik. Az utolsó körben még át sem haladt a célvonalon, amikor már integetett kifelé, nem nagyon bírt magával. J
Ez még a VB-Címnél is jobban esett neki
Óriási terhet rúgott le magáról, világbajnoki címe megnyerése után szinte mindenki elvárta tőle, hogy diadalmaskodjon a barcelonai futamon. A verseny tulajdonképpen simán alakult azzal, hogy Giancarlo Fisichella a rajt után a nagy ellenfél, Michael Schumacher előtt maradt, és az első boxkiállások előtt távol tartotta, már minden csak azon múlt, hogy Alonso kiegyensúlyozottan végig tudja-e vezetni a futamot. Mivel ezzel nem szokott gondja lenni, simán nyert.
„Az utolsó öt-hat körben Michael visszavett, és ekkor már csak arra törekedtem, hogy az autót eljutassam a célig – mondta boldogan Alonso. – Mindenki itt volt, aki számított, ilyet csak akkor éreztem F1-es karrierem során, amikor tavaly Brazíliában világbajnok lettem. Igaz, ez még annál is jobb, hiszen akkor a futamon csak harmadik lettem, és nem tudtam annyira élvezni, mint ezt. Példátlan élményben volt részem, a kéken virító lelátókat semmi sem tudja felülmúlni, hatvanhat kör kevés ahhoz, hogy kiélvezze az ember. Felejthetetlen nap.”
Alonso a vb-pontversenybeli helyét visszaállította 15 pontosra, és miután Fisico is legyőzte Massát, a Renault is növelte fórját a Ferrarival szemben. J Pat Symonds, a Renault agytrösztje és Ross Brawn, a Ferrari stratégája így nem vívott meg egymással, Alonso az első körben eldöntötte a versenyt, és már nem volt mit tenni. Az egyetlen kis összecsapás az első boxkiállások során Fisichella és Schumacher között zajlott le, és a német a depóból kijövet hajszállal megverte az olaszt.
Az időmérőn dőlt el a futam
A futam tulajdonképpen az időmérő edzésen eldőlt, a versenyen alig volt különbség a Renault-k és a Ferrarik között. Alonso csak az első 17 körében tudott jóval gyorsabb lenni a másik három pilótánál, utána már elhanyagolható volt a különbség. Olyan körre is volt példa, amelyben Alonso, Michael Schumacher, Fisichella és Massa ideje között összesen nem volt két tizedmásodperc a különbség.
„Fischellával a verseny elején nem tudtam mit kezdeni, a pálya bizonyos pontjain gyorsabb volt nálam, így esélyem sem volt az előzésre – ismerte el Michael Schumacher. – Jól kezdődött a hétvége, esélyesnek éreztem magam a győzelemre, de aztán semmi sem sikerült. Meg kell vizsgálnunk, miért alakult így a viadal, és hogy miért nem sikerült megszereznünk a pole pozíciót. Ami a vb-t illeti, az előző két győzelmem után bánkódtam, hogy összesen csupán négy ponttal kerültem közelebb Fernandóhoz, most ugyan úgy örülök, hogy csak két ponttal lépett el.”
A két Renault és a két Ferrari között sem történt túl sok minden, Kimi Raikkönen a rajtnál feljött az ötödik helyre, de utána képtelen volt tartani az előtte haladók tempóját, és kényelmesen elautózgatott az ötödik helyen. Mögötte a két Honda haladt, Jenson Buttonnak az első versenyeken látott formája már csak emléknek tűnik. Egy pont jutott a BMW-nek, míg a Toyotások bolondot csináltak magukból azután, hogy a hatodik-hetedik helyről rajtoltak.
A verseny krónikája
1. kör: A Renault-k kiválóan rajtoltak
A pole-ból rajtoló Fernando Alonso és a mellőle startoló Giancarlo Fisichella kijátszotta a Ferrarikat, és megtartotta az első két helyet.
5. kör: Fisichella jól játszotta el a hátvédet
Fisichella körönként majdnem egy másodpercet kapott Alonsotól, de a Ferrarik így nem tudták megközelíteni, Alonso eközben elhúzott.
16. kör: Összeütközött a két Toyota
Jarno Trulli és a rajt után csapattársa, Ralf Schumacher elé került, de mivel lassabban ment nála, a német előzésre szánta el magát – a vége koccanás lett
18. kör: Montoya kicsúszott, és feladta
Juan Pablo Montoya nem bírt el a teletankolt McLaren-Mercedesszel, nehezen tartotta a pályán, végül pedig megpördült, és nem volt tovább.
24 kör: Schumi végre Fisico elé ugrott
Az első boxkiállások során a korán kiálló Fisichella elveszítette pozícióját Schumacherrel szemben, a német azonban így sem tudott felzárkózni Alonso mögé.
32. kör: Ralf Schumacher autója végleg feladta
Elektronikai hiba vetett véget Ralf Schumacher förtelmes délutánjának, a Toyota jó rajtpozíciói ellenére sem szerzett pontot Barcelonában.
40. kör: A címvédő kezdte a második boxkört
Alonso, akárcsak az első szervizkörben, a másodikban is igen korán a boxba hajtott, de ekkor már nem forgott veszélyben a győzelme.
66. kör: Teljes volt a spanyol öröm
A világbajnok megszerezte pályafutása 11., idei harmadik győzelmét, az összetettben 15 pontosra növelte Schumacherrel szembeni előnyét.
Körről körre
Rajt: Az élen sima volt a rajt, az első négy helyen nem történt változás. Hátrébb Raikkönen négy helyet nyert, R. Schumacher pedig hármat vesztett.
1 kör: A pontszerző helyeken Alonso, Fisichella, Michael Schumacher, Massa, Raikkönen, Barrichello, Button, Trulli volt a sorrend, Alonso négy másodperces előnyt szerzett Fisichellával szemben.
15. kör: R. Schumacher a célegyenes végén hátulról nekiütközött Trullinak, letört az első légterelője, emiatt a boxba kellett hajtania. Alonso időközben tíz másodperces előnyt szerzett Fisichellával szemben, az olasz mögött a két Ferrari haladt.
Első boxkiállások: Alonso 17., Fisichella 18., Massa 19., Raikkönen 22., M. Schumacher 23., Barrichello 24., Button 25., Trulli 27., Heidfeld 29. kör, M. Schumacher a késői kiállásával megelőzte Fisichellát, míg Button Barrichello, Heidfeld pedig Trulli elé került.
18. kör: Montoya megpördült, autója fennakadt a kerékvető kövön, és csak néhány kör elteltével sikerült eltávolítani, a versenybírók nem hirdettek biztonsági időszakot.
33. kör: Alonso tíz másodperccel vezetett M. Schumacher előtt, a német úgy sem tudott felzárkózni, hogy eltűnt előle Fisichella, sőt még nőtt is a hátránya.
Második boxkiállások: Alonso 40., Fisichella és Barrichello 41-41., Massa 43., Button 44., M. Schumacher és Raikkönen 46-46., Heidfeld 50. kör. A sorrend nem változott.
Számításaink szerint
Alonso megint dobogón
A hetvennegyedszer rajtoló Fernando Alonso a 11. győzelmét aratta, az évadban a harmadikat. Amikor nem nyert az idén, a második helyen futott célba. Dobogós sorozata immár 12 versenyt ölel fel, az utóbbi 16 próbálkozásából pedig 15-ször intették le az első háromban. A másik Renault-s, Giancarlo Fisichella egész pályafutása – 165 verseny – alatt állt pódiumra 15 alkalommal.
Spanyolország „menetel”
Alonso diadalainak köszönhetően Spanyolország mind jobban kapaszkodik felfelé a nemzetek győzelmi örökrangsorában. Svájcot (7) és Kolumbiát (7) már rég lehagyta, vasárnap pedig Dél-Afrika (10) mellett lépett el, egyszersmind Belgiumot (11) befogadta. A következő „áldozata” Új-Zéland (12) és Svédország (12) lehet, de Kanada (17) sincs már messze.
A tízezresek klubja
A viadal 11. körében David Coulthard nem mindennapi mérföldkő mellett haladt el: ő lett az ötödik pilóta, aki teljesítette tízezredik versenykörét. Az elitklub tagjai még: Michael Schumacher, Riccardo Patrese, Rubens Barrichello és Alain Prost. Jacques Villeneuve-öt három forduló választja el a 8000. körétől.
Massa: leggyorsabb kör
A Formula-1 történetében százkilencedikként ért el leggyorsabb kört Felipe Massa, megakadályozva Alonso élete első mesterhármasát. A hármas pontszerző sorozatot építő brazil kis híján beállította legjobb eredményét (3. hely).
Kitört a béke, maradnak a gyárak
Megegyeztek a gyári csapatok Bernie Ecclestone-nal, és aláírták a 2008-tól 2012-ig szóló Concorde-szerződést. A régóta tartó huzavonáról Ecclestone szombaton mondta, hogy bármelyik nap véget érhet, talán maga sem gondolta, hogy egy napon belül megszületik a megegyezés.
A 2008-ban saját verseny-sorozat létrehozásával fenyegetőző Renault, Mercedes, BMW, Honda, Toyota ötös fogat kiharcolta, hogy az F1 televíziós és reklámbevételéből az eddig 25 százalék helyett 50 százalékot osszanak szét az istállók között. Az autógyárak 60 százalékot akartak, de Ecclestone nem engedett. Inkább belement abba, hogy ne 2008-ban lépjen érvénybe az emelés, hanem már az idén. Az autógyártók vezetői és az istállófőnökök egyaránt megkönnyebbültek, hiszen hat éve folyt már a vita, és végre hosszú távon biztossá vált az F1 jövője.
„Közös, egyhangú döntést hoztunk, és a Spanyol Nagydíj után már csak a Formula-1 menedzsmentjének néhány vezetője kell, hogy aláírja a megállapodást – mondta Ron Dennis, a McLaren csapatvezetője. – Gazdasági és technológiai szempontból is előnyös üzletet kötöttünk, és azon leszünk, hogy minden eddiginél stabilabbá tegyük a szakágat.” Közben Barcelonában a Renault, amely már hetek óta győzködi a többi gyárat a gyors megegyezésről, értelemszerűen azt is bejelentette, hogy 2012-ig a Formula-1-ben marad, igaz, egyes pletykák szerint 2008-ban a csapat neve Nissanra változik.
|